2013-10-29

Pablo

Crommelynck showed me how to do the sugarlift properly, and I was so surprised that it always worked. Crommelynck had learned all the techniques from Lecourier [Lacourière] ; he had gone to work with him when he was nineteen. Lecourier was an old man then. He had tought Picsso how to etch and that's why how Aldo came to meet Picasso and do his etchings for twenty-five years, because when Lecourier died, Aldo became Picasso's etching printer. He said to me, after I'd been there a while and we got to know each other, It's a pity you didn't come earlier, you'd have really liked Pablo - he always refers to Picasso as Pablo - and he'd have really liked you. I would have loved to have met Picasso, if only once ; it would have been something to remember, a great thrill. Picasso died the day I left California. I was going with Leslie Caron to visit Jean Renoir, and I heard it on the radio in the car, and I told Jean Renoir when we got there. Jean Renoir was an old man, and he said What an un-Picasso thing to do.


Crommelynck m'a appris la vraie technique de la gravure au sucre, et j'ai été très étonné des résultats. Il tenait toutes ces techniques de Lecourier [Lacourière] chez qui il avait travaillé à dix-neuf ans. Lecourier était alors un vieillard. C'est lui qui avait appris la gravure à Picasso. C'est comme cela qu'Aldo rencontra Picasso et qu'il devint son éditeur à la mort de Lecourier. Nous sommes devenus amis, et Aldo me dit un jour : "C'est dommage que vous ne soyez pas venu plus tôt, vous auriez adoré Pablo - il parle toujours de Pablo et non de Picasso - et il vous aurait adoré." J'aurais aimé rencontrer Picasso, même une seule fois, cela m'aurait beaucoup impressionné, et je ne l'aurais jamais oublié. Picasso est mort le jour où j'ai quitté la Californie ; j'étais en voiture avec Leslie Caron et nous allions voir Jean Renoir ; je lui ai annoncé la mort de Picasso que je venais d'apprendre par la radio. Jean Renoir était un vieil homme et il me dit seulement : "Ca ne lui ressemble pas."

David Hockney by David Hockney, Thames & Hudson, London 1976
David Hockney par David Hockney, Chêne, 1976