2013-08-12

Then they came for




karmiccourage / Youtube 

 First they came for the communists, and I didn't speak out because I wasn't a communist. 
Then they came for the trade unionists, and I didn't speak out because I wasn't a trade unionist. 
Then they came for the Jews, and I didn't speak out because I wasn't a Jew.
Then they came for the Catholics, and I didn't speak out because I wasn't a Catholic
Then they came for me and there was no one left to speak out for me. 

 Quand ils sont venus chercher les communistes, je n'ai rien dit. je n'étais pas communiste 
Quand ils sont venus chercher les syndicalistes, je n'ai rien dit. je n'étais pas syndicaliste 
Quand ils sont venus chercher les juifs, je n'ai rien dit. je n'étais pas juif 
Quand ils sont venus chercher les catholiques, je n'ai rien dit. je n'étais pas catholique 
Et, puis ils sont venus me chercher. Et il ne restait plus personne pour protester 

 Als die Nazis die Kommunisten holten, Habe ich geschwiegen ; Ich war ja kein kommunist. 
 Als sie die Sozialdemokraten einsperrten, habe ich geschwiegen ; ich war ja kein Sozialdemokrat. 
 Als sie die Juden holten, Habe ich geschwiegen ; Ich war ja kein Jude. 
Als sie die Katholiken holten, habe ich nicht protestiert ; Ich war ja kein Katholik. 
 Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte. 

Martin Niemöller